Kraków Airport położony jest 11 km na zachód od Krakowa, w pobliżu wojskowej bazy lotniczej Balice. Na cześć najsłynniejszego Polaka, który był Papieżem, lotnisko nosi imię Jana Pawła II. Pod względem natężenia ruchu pasażerskiego i ilości operacji lotniczych, plasuje się na drugim miejscu w kraju, tuż po warszawskim Lotnisku Chopina. W 2015 roku z jego usług skorzystało ponad 4,2 mln pasażerów.
Historia lotniska w Krakowie
Od 1964 r. port lotniczy w Balicach funkcjonuje jako lotnisko cywilne. Lata 90. przyniosły intensywny rozwój, co zaowocowało otwarciem nowego terminalu krajowego T2 oraz części terminalu międzynarodowego T1 w 2007 r.
W 2013 roku rozpoczął się wielki proces inwestycyjny Kraków Airport 2015 obejmujący zarówno strefę publiczną lotniska, jak i strefę operacyjną. W ramach projektu Kraków Airport 2015 m.in. zostanie rozbudowany terminal pasażerski, powstanie nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, przystanek kolejki oraz hotel. Przepustowość roczna nowego terminalu pozwoli na obsługę 8 mln pasażerów. Do zakończenia robót Terminal T2 będzie zamknięty. Przyloty i odloty realizowane są z jednego budynku terminala pasażerskiego, przez 24 h/7 dni w tygodniu.
Pasażerowie mogą dołączyć do programu Kraków Airport Loyalty - programu lojalnościowego, który dostępny jest dla wszystkich pasażerów portu lotniczego powyżej 18 roku życia. Członkostwo jest bezpłatne, a uczestnicy otrzymują dostęp do Katalogu Korzyści, który obejmuje m.in rabaty w sklepach, punktach gastronomicznych, salonach Business Lounge, specjalną ofertę parkingową oraz możliwość zbierania punktów za każdy wylot. Karta pozwala również na korzystanie z różnych akcji promocyjnych. Szczegóły programu dostępne są na stronie Kraków Airport.
W pobliżu lotniska znajdują się hotele i pensjonaty, m.in. Burowianka, oferujący bezpłatny transfer lotniskowy oraz Villa Zakamycze
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice
Medweckiego 1, 32-083 Balice
Pociągiem
Nowoczesne pociągi Kolei Małopolskich kursują ze stacji Kraków Airport do stacji Kraków Główny (8 zł) oraz Wieliczka (11 zł). Czas podróży trwa ok. 18 minut. Każdy pociąg jest klimatyzowany, wyposażony w gniazdka zasilające, WiFi, autmaty biletowe, posiada 170 miejsc siedzących i specjalnie wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych. Transport bagażu jest bezpłatny. Bilet dla psa kosztuje 3 zł. Bilety można kupić w automacie w terminalu pasażerskim w części wschodniej na poziomie 0, w automacie na stacji kolejki oraz w pociągu (w automacie lub u obsługi). Zależnie od pory dnia pociągi kursują co 30-60 minut. Przerwa w kursowaniu jest pomiędzy północą a godz. 5.
Autobusem
Połączenia pomiędzy lotniskiem a Krakowem zapewniają linie aglomeracyjne: dzienne 208 oraz 292, a także linia nocna 902. W zależności od natężenia ruchu drogowego, przejazd zajmuje od 30 do 45 min. Przystanki autobusowe znajdują się na terenie lotniska w pobliżu terminalu T1 i T2.
Linia 208 - trasa: KRAKÓW AIRPORT T1 - Balice, Szczyglice, Balicka, Al. Armii Krajowej, Nawojki, Czarnowiejska, Al. Słowackiego, Pawia - DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD; autobusy kursują od 4:35 do 21:20 z częstotliwością średnio co godzinę;
Linia 292 - trasa: KRAKÓW AIRPORT T1 - Balice, Olszanicka, Chełmska, Al. Kasztanowa, Królowej Jadwigi, Al. Focha, Al. Mickiewicza, Al. Słowackiego, Pawia - DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD, autobusy kursują od 5:30 do 23:05 średnio co 20 min.;
Linia 902 - trasa: KRAKÓW AIRPORT T1 - Balice, Olszanicka, Chełmska, Al. Kasztanowa, Królowej Jadwigi, Al. Focha, Piłsudskiego, Podwale, Basztowa, Pawia - DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD, godziny odjazdu z portu: 23:20, 0:16, 1:16, 2:16, 3:16, 3:50, 4:50;
Ceny biletów aglomeracyjnych:
jednorazowy przejazd: 4,00 / 2,00 (normalny / ulgowy)
przejazdy wielokrotne: 60 min: 5,00 / 2,50 PLN
przejazdy wielokrotne: 90 min: 6,00 / 3,00 PLN
przejazdy wielokrotne: 24 h: 20,00 / 10,00 PLN
przejazdy wielokrotne: 7 dni: 62,00 / 31,00 PLN
Bilety można kupić:
- w automacie biletowym na przystanku MPK (możliwa płatność gotówką lub kartą),
- w automacie biletowym w autobusie linii 292 (płatność gotówką – tylko monety),
- u kierowcy, w przypadku braku lub awarii automatu biletowego w autobusie (tylko bilety jednorazowe, płatność gotówką).
Uwaga! Bilet należy skasować zaraz po wejściu do autobusu.
Busy dalekobieżne
Firma NEOBUS oferuje dalekobieżne połączenia busowe na trasie: Wrocław – Katowice – Kraków Airport – Kraków RDA – Tarnów – Dębica – Rzeszów – Krosno – Sanok – Rymanów Zdrój – Iwonicz Zdrój – Polańczyk.
Rezerwacji biletów można dokonać telefonicznie, dzwoniąc na całodobową infolinię pod nr:
+48 888 202 222
+48 17 276 01 95
+48 696 364 629
Rozkład jazdy z przystanku Kraków Airport:
a.) Kierunek: Wrocław przez Katowice: 05:00, 08:10, 15:40
b.) Kierunek: Polańczyk przez Tarnów i Sanok: 00:58, 14:40, 18:10
Uwaga! Przystanek Kraków Airport jest przystankiem na żądanie.
Firma Albatros BUS oferuje dalekobieżne połączenia busowe na trasie: Przemyśl - Jarosław - Przeworsk - Łańcut - Rzeszów - Dębica - Tarnów - Kraków Airport - Katowice - Gliwice / Opole / Wrocław
Rezerwacji biletów można dokonać telefonicznie, dzwoniąc na infolinię od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-20:00:
+48 (16) 6 780 870
Firma Tiger Express oferuje dwa połączenia:
1.) Kraków - Kraków Airport - Katowice - Ostrava;
2.) Kraków - Kraków Airport - Tvrdosin - Dolny Kubin - Ruzomberok - Liptovski Mikulas - Poprad Tatry - Presov - Kosice
Centrum obsługi klienta PL czynne w godz. 10:00-18:00 tel. +48 608 92 19 19
Centrum obsługi klienta CZ w godz. 9:00-18:00 tel. +420 702 557 590
Całodobowa służba dyspozytorska tel. +48 668 427 352
Firma CD Bus oferuje połączenie Kraków MDA - Kraków Airport - Ostrava, tel. +420 840 112 113.
Transfery lotniskowe obsługiwane są przez oficjalny serwis Kraków Airport Taxi. Postoje taksówek znajdują się bezpośrednio przy wyjściu z terminali T1 i T2. Istnieje możliwość wcześniejszej rezerwacji pod nr tel.: +48 12 258 0 258. Czas dojazdu do centrum Krakowa wynosi ok. 25 min i kosztuje, w zależności od odległości: 69 PLN lub 89 PLN. System opłat za transport opiera się głównie na podziale strefowym. Ceny są stałe i niezależne od czasu trwania przejazdu, pory oraz dnia tygodnia.
Wykaz stałych cen za przejazd na podstawie odległości od lotniska:
do 4,9 km: Strefa 1: 29 PLN
5 - 9,9 km: Strefa 2: 49 PLN
10 - 14,9 km: Strefa 3: 69 PLN
15 - 19,9 km: Strefa 4: 89 PLN
20 - 24,9 km: Strefa 5: 109 PLN
Pozostałe kursy (powyżej 24,9 km i dodatkowe kursy w strefie) realizowane są według wskazań taksometru.
Opłata za jedną godzinę postoju wynosi 35 PLN we wszystkich taryfach.
Kraków Airport jest położony ok. 11 km na zachód od centrum Krakowa, bezpośrednio przy autostradzie A4, przy odcinku jej krakowskiej obwodnicy.
Istnieje kilka możliwych tras dojazdu z centrum Krakowa do portu lotniczego:
a.) ulicą Armii Krajowej lub ul. Conrada przez Rondo Ofiar Katynia, ul. Radzikowskiego i dalej obwodnicą Krakowa,
b.) ulicą Balicką od strony Armii Krajowej,
c.) przez Wolę Justowską, ulicą Królowej Jadwigi,
d.) od strony Przegorzał, ul. ks. Józefa, a później obwodnicą Krakowa lub przez Kryspinów.
Współrzędne do systemów nawigacji samochodowych GPS:
Niepełnosprawni - lotnisko jest w pełni dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych (przystosowane podjazdy, winda, ruchome schody, odpowiednio wyposażone toalety, wyszkolony personel). Działa „Niebieska ścieżka” - system dedykowanych oznaczeń, a także paneli przywoławczych - rozmieszczonych przed wejściami do terminali, na ich terenie oraz na parkingu - ułatwiający osobom niepełnosprawnym poruszanie się po lotnisku oraz dojazd do obiektów terminalowych. W przypadku konieczności dodatkowej pomocy asystenta-pracownika lotniska, należy skontaktować się z personelem pod nr tel.: +48 12 639 30 64.
Bagaż – na zewnątrz terminalu T1, tuż przy parkingu krótkoterminowym, dostępne są skrytki bagażowe. Opłata za skrytkę o wymiarach 64cmx47cmx93cm wynosi 9 PLN/24h. Maksymalny czas przechowywania to 72 h. Foliowanie bagażu dostępne na stanowisku tuż obok wejścia do T1, naprzeciwko stanowisk check-in 9-10. Cena usługi wynosi 21,00 PLN. Godziny otwarcia: 05:30-17:30.
Biuro bagażu zagubionego– w zależności od linii lotniczej reklamacje bagażowe przyjmują:
Terminal T1: Welcome Airport Services obsługuje zagubiony bagaż na trasach międzynarodowych liniami: Airberlin, Alitalia, Austrian Airlines, easyJet, Finnair, Germanwings, Lufthansa, Norwegian. Szczegółowe informacje można uzyskać w godz.: 8:00-20:00 pod nr tel.: +48 12 285 51 21 lub adresem e-mail: bag.krk@welcome-as.pl.
Terminal T1 i T2: LS Airport Services obsługuje linie: PLL LOT, Aeroflot, Eurolot, Jet2.com, Ryanair. Więcej informacji pod nr tel.: + 48 12 639 32 48 w godz.: 8:00-20:00.
Biuro rzeczy znalezionych na lotnisku – biuro obsługi klientów mieści się w budynku Cargo (czynne od poniedziałku do piątku w godz.: 8:00-16:00). Kontakt telefoniczny pod nr +48 12 639 34 44.
Internet – pasażerowie mają do dyspozycji sieć WiFi. Pierwsze 15 min. korzystania z sieci jest bezpłatne.
Zdrowie – na lotnisku dostępny jest lekarz dyżurujący. Kontakt pod nr tel.: +48 12 639 30 15 lub +48 600 001 151.
STREFA OGÓLNODOSTĘPNA
Informacja lotniskowa – punkt informacji lotniskowej znajduje się na terminalu T1 (czynny w godz. 05:00-22:00).
Informacja turystyczna – centrum udziela informacji turystycznej o Krakowie i okolicy oraz o koncertach i wydarzeniach kulturalnych w mieście. W punkcie można uzyskać niezbędną wiedzę na temat transportu z lotniska. Biuro jest czynne w godzinach: poniedziałek - niedziela: 9:00 – 19:00. Możliwy kontakt z biurem pod nr tel.: +48 12 285 53 41 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: simbalice@infokrakow.pl.
Gastronomia – na terminalu T1 pasażerowie mają do dyspozycji kawiarnie: Coffee Minute oraz Sweet Point, a także Jet Bistro, Eat&Fly VIP.
Finanse – na terminalu międzynarodowym można znaleźć 3 bankomaty oraz 1 bankomat na terminalu krajowym. Kantory ulokowane są na T2, a także T1 w hali głównej oraz na poziomie „0”.
Zakupy – sklepy z pamiątkami (Discover Kraków, E-cigarettes&gifts) oraz wyrobami jubilerskimi (S&A Amber Jewellery), a także drogeria Aelia Beauty dostępne są na terminalu T1 w godz. 6:00-21:00. Salon prasowy Relay czynny w godzinach od 5:00-21:00.
Wynajem samochodów – usługę wynajmu samochodu na lotnisku zapewnia 9 firm. Kontakt telefoniczny pod numerami:
Avis: +48 12 639 32 89, +48 12 629 61 09
Budget: +48 12 285 50 25
Dollar: +48 12 295 34 39 , +48 668 431 731
Europcar: +48 12 285 50 45
Express Rent A Car: +48 12 3000 300, +48 12 254 00 00
Hertz: +48 12 285 50 84
Enterprise Rent A Car: +48 12 2856078, +48 505 761 461
SIXT: +48 12 639 32 16
Kaplica – kaplica znajduje się na terminalu T1. Msze św. odbywają się w niedzielę i święta o godz. 8:00 i 10:00.
Poczta - terminal pasażerski poziom 0. Punkt czynny od poniedziałku do czwartku w godz.: 9:00-15:00, w piątki w godz.: 14:00-20:00, sobota-niedziela nieczynny.
Taras widokowy – całodobowy taras widokowy zlokalizowany jest na poziomie „+2” terminalu międzynarodowego T1. Opłatę w wysokości 2 PLN uiszcza się w automacie przy wejściu. Uwaga: automat akceptuje jedynie monety dwuzłotowe.
Inne – lotnisko udostępnia pasażerom kontakty.
STREFA PASAŻERA
Gastronomia – podróżujący mogą skorzystać z kawiarni Coffee Express i Coffee Minute dostępnych na obu terminalach.
Finanse – w hali przylotów terminalu międzynarodowego znajduje się bankomat.
Zakupy – na terminalu T1 dostępne są 4 sklepy wolnocłowe (Aelia Duty Free, Baltona, Euro Shop oraz Keraniss), sklepy z pamiątkami (I love Krakow), polskimi przysmakami (Krakowski Kredens), a także biżuterią (Kruk). W terminalu znajdują się salony prasowe Relay.
Inne – pasażerowie mogą skorzystać z kontaktów w strefie odlotów Schengen na terminalu T1, salonów VIP oraz przeznaczone dla uprawnionych pasażerów dwa Business Lounge, które pozwalają na komfortowy odpoczynek przed wylotem. Podróżujący mają w nim do dyspozycji komputer, dostęp do Internetu, telefonu, drukarki oraz faksu. W miarę dostępności wolnych miejsc istnieje także możliwość odpłatnego skorzystania z salonów Business Lounge.
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice
Medweckiego 1, 32-083 Balice
Telefon:
+48 801 055 000
+48 12 295 58 00
Mail: info@krakowairport.pl
Biuro Bagażu Zagubionego
+ 48 12 639 32 48
(PLL LOT, Aeroflot, Eurolot,
Jet2.com, Ryanair)
+48 12 285 51 21
(rejsy pozostałych linii lotniczych)