Menu

Odprawa online: Na czym polega?

Odprawa online: Na czym polega?

Odprawa online to odprawa dokonywana przez internet. Alternatywą jest odprawa na lotnisku.

Uwaga! W przypadku zakupu biletów popularnych linii lotniczych Ryanair, Wizz Air lub easyJet zawsze należy skorzystać z odprawy online, gdyż próba odprawienia się na lotnisku wiąże się z dodatkowymi opłatami.

Co to jest odprawa i dlaczego należy jej dokonać?

Każdy pasażer, aby zająć miejsce w samolocie, musi posiadać kartę pokładową (sam bilet nie uprawnia do wejścia na pokład!), która jest generowana podczas odprawy i przekazywana przy stanowisku linii na lotnisku albo udostępniana do pobrania lub przesyłana na e-mail pasażera. Niekiedy linie lotnicze, zamiast kart, udostępniają lub przesyłają na e-mail potwierdzenie odprawy. W takim przypadku należy zabrać ze sobą potwierdzenie na lotnisko, udać się do stanowiska linii i pokazać je obsłudze. Na tej podstawie otrzymasz karty pokładowe. Samo potwierdzenie odprawy, podobnie jak bilet, nie uprawnia do wejścia na pokład samolotu.

Istnieją dwie możliwości przeprowadzenia odprawy:

  • online - za pomocą formularza internetowego, wówczas należy wprowadzić wymagane dane, a po wygenerowaniu karty pokładowej lub potwierdzenia odprawy przez linię, wydrukować lub zapisać na urządzeniu mobilnym (np. smartfonie, tablecie) i zabrać ze sobą na lotnisko
  • na lotnisku – przy stanowisku odprawy biletowo-bagażowej linii lotniczej lub stanowisku do samodzielnej odprawy (automacie) – wówczas karta pokładowa drukowana jest przez pracownika linii lotniczej lub przez automat (więcej dowiesz się z artykułu o odprawie na lotnisku).

Na każdego pasażera przypada jedna karta pokładowa wypełniona danymi, których zakres jest określany przez linię lotniczą. W dodatku wymagane dane mogą różnić się w zależności od trasy, co jest związane z obowiązkiem wizowym ustalanym przez kraj przylotu. Zazwyczaj w trakcie odprawy należy podać imię, nazwisko oraz rodzaj, numer i serię dokumentu podróżnego (dowód osobisty, paszport), a także dane dodatkowe, jak np. kraj i data jego wydania oraz data ważności.

Jest to o tyle istotne, że zgodność danych na kartach pokładowych i w dokumentach sprawdzana jest w trakcie kontroli bezpieczeństwa. W przypadku niezgodności wspomnianych danych, pasażer zostanie zawrócony w trakcie kontroli. Ponadto, w trakcie odprawy standardowo przydzielane są miejsca w samolocie – ta informacja zawarta jest na wygenerowanej karcie pokładowej.

Czy podanie danych w trakcie odprawy jest konieczne? Tak. Podczas zakładania rezerwacji biletu lotniczego wymagane jest podanie imion i nazwisk pasażerów, dat urodzenia oraz danych kontaktowych. W karcie pokładowej zawarte są znacznie bardziej szczegółowe informacje, co wynika z obowiązujących wymogów bezpieczeństwa.

W dodatku, w okresie między zakupem biletu a samym lotem zmianie mogą ulec wymagane dane (np. może się skończyć ważność paszportu i wystawiony zostanie nowy dokument z inną serią oraz numerem). Dlatego też odprawa przeprowadzana jest albo przed samym wylotem albo w przypadku opcji online uruchamiana na kilka dni przed startem samolotu.

Uwaga! Każdy pasażer powinien posiadać swoją kartę pokładową, wypełnioną wymaganymi danymi oraz dokument tożsamości, który potwierdzi ich zgodność ze stanem faktycznym.

Czym różni się potwierdzenie odprawy od karty pokładowej?

W przypadku, gdy linia lotnicza po dokonaniu odprawy online, udostępni lub prześle Ci potwierdzenie odprawy, udaj się z otrzymanym dokumentem na lotnisko. Przy stanowisku linii, pokaż potwierdzenie, a obsługa na jego podstawie wydrukuje i przekaże karty pokładowe. Samo potwierdzenie może nie zawierać szczegółowych informacji na temat lotu i zajętych miejsc, w postaci kodu do zeskanowania przed wejściem na pokład samolotu. 
Jak rozpoznać, czy linia przesłała potwierdzenie czy kartę pokładową? Plik z udostępnioną lub przesłaną kartą pokładową zawiera tekst: „Karta pokładowa” („Boarding pass”), a plik z potwierdzeniem odprawy: „Potwierdzenie odprawy”/„To nie jest karta pokładowa” („Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).

Kiedy linie lotnicze uruchamiają odprawę online?

Moment uruchomienia i zamknięcia odprawy online jest ustalany odrębnie przez każdą z linii lotniczych. Przykładowo:

  • easyJet udostępnia odprawę online od 30 dni do 2 godzin przed wylotem,
  • Ryanair udostępnia odprawę od 24 godzin do 2 godzin przed wylotem (w przypadku wykupienia rezerwacji miejsc - od 60 dni przed wylotem),
  • Wizz Air udostępnia odprawę online od 30 dni (jeśli zarezerwowaliśmy miejsce) lub od 24 godzin (w przypadku braku rezerwacji miejsca) do 3 godzin przed planowanym wylotem.

Pozostałe linie, które udostępniają odprawę online:

  • Air Baltic - od 5 dni przed wylotem do zamknięcia odprawy osobistej na lotnisku.
  • Alitalia (dotyczy tylko taryfy Light!) - od 24 do 2 godzin przed wylotem.
  • Ukraine International Airlines - od 48 godzin (za wyjątkiem lotów z Amsterdamu i na trasie Kijów - Bruksela oraz lotów czarterowych - od 24 godzin, lotów z Brukseli, Genewy i Zurychu - od 18 godzin przed wylotem) do 1 godziny przed wylotem (za wyjątkiem lotów z Tel Awiwu i Zaporoża - wówczas odprawa jest zamykana na 3 godziny przed wylotem). Odprawa online na trasie Kijów - Ryga i Ryga - Kijów jest płatna, na pozostałych bezpłatna. Od pasażerów wszystkich lotów liniami UIA poza pasażerami lotów międzykontynentalnych i lotów z Kłajpedy pobierana jest dodatkowa opłata za odprawienie się na lotnisku!
  • AirAsia (nie dotyczy tylko lotów z i do Stanów Zjednoczonych) - od 14 dni do 4 godzin przed wylotem (w przypadku AirAsia X) lub do 1 godziny przed wylotem (AirAsia).
  • Air Serbia - od 48 godzin do 1 godziny przed wylotem.
  • Spirit Airlines - od 24 godzin do 1 godziny przed wylotem.
  • Jet2.com - od 28 dni do 6 godzin przed odlotem.
  • El Al - od 24 godzin do 3 godzin przed odlotem.

W przypadkach niewymienionych wyżej odprawa odbywa się w standardowy sposób na lotnisku - po udaniu się do stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (najpóźniej na 2 godziny przed wylotem), pasażerowie bez opłat otrzymają karty pokładowe.

Jak wygląda proces odprawy online w eSky?

Uwaga! Jeśli w bilecie znajduje się informacja, że Twoją rezerwację obsługuje linia lotnicza lub masz przeprowadzić odprawę na stronie linii, przejdź od razu tutaj.

Kiedy mogą odprawić się klienci eSky? Pasażer w mailu z biletem elektronicznym otrzyma link do formularza odprawy. Dzięki niemu można podać wszystkie dane niezbędne do odprawienia się zanim linia lotnicza uruchomi po swojej stronie odprawę online (zazwyczaj następuje to na 2-4 dni przed godziną wylotu). Nasi konsultanci w momencie uruchomienia odprawy przez linię sfinalizują ten proces w imieniu pasażera lub cały proces zostanie przeprowadzony automatycznie. Uwaga! Przygotowanie odprawy może okazać się niemożliwe w przypadku przekazania danych później niż na 48 godzin przed wylotem. Karty pokładowe lub potwierdzenie odprawy prześlemy na mail wskazany w rezerwacji nie wcześniej niż 48 godzin i nie później niż 8 godzin przed planowaną godziną wylotu. 

Jeśli podróż składa się z kilku lotów, karty lub potwierdzenia będą wysyłane w osobnych e-mailach – od 48 do 8 godzin przed rozpoczęciem każdego z nich.

Uwaga! Usługa przeprowadzenia odprawy online przez eSky jest dostępna dla lotów, które są obsługiwane przez niektóre popularne linie lotnicze. Można ją dodać do koszyka w trakcie dokonywania rezerwacji biletu lotniczego.

Jak wygląda odprawa online w eSky, w przypadku obsługi rezerwacji przez linię lotniczą?

W przypadku wykupienia usługi Odprawa online w trakcie rezerwacji biletów lotniczych proces odprawy online dla rezerwacji obsługiwanych przez linie lotnicze nie różni się od opisywanego powyżej. Po podaniu danych i uruchomieniu odprawy przez linię, przeprowadzimy ją w Twoim imieniu i prześlemy karty pokładowe lub potwierdzenie na Twój e-mail. Karty lub potwierdzenie należy wydrukować lub zapisać na urządzeniu mobilnym (np. smartfonie, tablecie) przed wyruszeniem na lotnisko.. Uwaga! W tym przypadku możesz otrzymywać na swój adres e-mail informacje o Twojej rezerwacji bezpośrednio od linii. Zalecamy jednak stosowanie się tylko do komunikatów dotyczących odprawy, przesyłanych przez eSky.

Jeśli nie wykupisz usługi Odprawa online w eSky, to musisz przeprowadzić odprawę bezpośrednio w linii lotniczej. Aby to zrobić, musisz przejść na stronę linii, zalogować się e-mailem podanym w trakcie rezerwacji biletów w eSky i wypełnić formularz odprawy. Pamiętaj, że będzie to możliwe dopiero po uruchomieniu odprawy przez linię (w przypadku linii Ryanair jest to możliwe od 24 godzin do 2 godzin przed wylotem)! Kart pokładowych można używać zgodnie z instrukcją podaną na stronie linii.

Pamiętaj, że w tym przypadku otrzymasz wszystkie informacje dotyczące Twojej podróży, w tym odprawy i zmian rozkładowych jedynie od linii!

Kiedy otrzymasz karty pokładowe od eSky?

  • W przypadku rezerwacji obsługiwanej przez eSky, kartę lub potwierdzenie  prześlemy e-mailem od 48 do 8 godzin przed wylotem.
  • W przypadku wykupienia dodatkowej usługi Odprawa online w eSky, kartę lub potwierdzenie odprawy prześlemy e-mailem od 48 godzin do 8 godzin przed wylotem.
  • W przypadku rezerwacji obsługiwanej przez linię lotniczą, kartę lub potwierdzenie odprawy prześle bezpośrednio linia w określonym przez nią przedziale czasowym.

Pamiętaj, że karty pokładowe lub potwierdzenie odprawy zostaną przesłane jedynie, jeśli podasz wszystkie dane do odprawy online wymagane przez linie!

Czy kartę pokładową należy wydrukować?

Kartę pokładową należy wydrukować lub zapisać na urządzeniu mobilnym (np. smartfonie, tablecie). Pamiętaj, aby zrobić to przed podejściem do odprawy bagażowej i kontroli paszportowej lub bezpieczeństwa! Wydrukowaną lub zapisaną na urządzeniu kartę zabierz ze sobą na lotnisko wraz z dokumentem tożsamości użytym do odprawy. Brak karty wiąże się z koniecznością zapłacenia wysokiej opłaty karnej, a w skrajnych przypadkach nawet odmową wpuszczenia na pokład samolotu.

Nie mogę się odprawić. Co zrobić?

  • Sprawdź, czy na Twój adres mailowy nie został wysłany nowy rozkład lotu i nowy link do odprawy.
  • Jeśli rezerwacja dotyczy większej grupy, odprawiaj nie więcej niż kilkoro pasażerów jednocześnie. Jeśli będzie ich zbyt dużo, podczas wpisywania danych z dokumentów może skończyć się czas trwania sesji. Ma to związek z bezpieczeństwem Twoich danych.

Zmiana po odprawie

Po odprawieniu się online linie lotnicze Ryanair, Wizz Air, easyJet umożliwiają zmianę daty lotu lub nazwiska pasażera. Jest to usługa dodatkowo płatna za pasażera za lot, zgodnie z cennikiem linii. Po otwarciu biletu pasażerowie mogą dokonać zmian zgodnych z regulaminem linii lotniczej i ewentualnymi opłatami. Istnieją ograniczenia dotyczące czasu, w którym takiej zmiany można dokonać. 

Uwaga! Pasażerów podróżujących z bagażem rejestrowanym odprawa online nie zwalnia z obowiązku stawienia się do standardowej odprawy bagażowej na lotnisku.


Pamiętaj!

  • Po dokonaniu odprawy online zmiany w bilecie są już niemożliwe (za wyjątkiem linii lotniczych Ryanair, Wizz Air, easyJet).
  • Na lotnisku i w samolocie zawsze trzymaj gotową do pokazania kartę pokładową przy sobie – w postaci wydruku lub zapisaną na urządzeniu mobilnym.
  • Karty pokładowe mogą być wydrukowane w czerni.
  • Każda karta pokładowa musi być wydrukowana na osobnej kartce, tak żeby jedna strona kartki pozostała niezadrukowana.
  • Pasażerowie muszą mieć ze sobą na lotnisku dokumenty tożsamości użyte do odprawy online.

Zobacz film

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl.

Czy artykuł zawierał poszukiwane przez Ciebie informacje? Tak | Nie
Moim zdaniem ten artykuł:
Dziękujemy za Twoją opinię!