Lotnicze podróże biznesowe w pierwszym półroczu 2009 – raport serwisu eSKY.pl

eSKY.pl, internetowe biuro podróży i największy polski serwis internetowy z biletami lotniczymi, podsumowuje biznesowe loty Polaków w pierwszym półroczu 2009 roku.


Na potrzeby niniejszego raportu przeanalizowano tysiące rezerwacji biletów lotniczych, dokonanych na firmy za pośrednictwem eSKY.pl w pierwszym półroczu bieżącego roku. Dla porównania, przedstawiono również dane z pierwszego półrocza ubiegłego roku.

Kryzys?

Zimą podróży służbowych jest zawsze mniej, jednak im bliżej wiosny i lata, tym więcej polskich biznesmenów wsiada do samolotów. W tym roku nie było inaczej, chociaż różnica między liczbą podróży „zimowych” i „wiosenno-letnich” była mniejsza niż w roku poprzednim. Warto zauważyć, że  w roku ubiegłym trend wzrostowy był silniejszy. W czerwcu 2008 liczba podróży biznesowych była o 64% większa niż średnia miesięczna wyznaczona dla pierwszego półrocza 2008.  W czerwcu 2009  podróży biznesowych było już tylko o 35% więcej niż wynosi średnia miesięczna dla całego półrocza 2009. Kolejne miesiące pokażą, czy spadek dynamiki wzrostu, oczekiwany ze względu na kryzys, będzie się utrzymywał.

Kolejne dane przekonują, że jest to prawdopodobne. Informacje przedstawione wyżej pokazują dynamikę zmian w odniesieniu do średniej liczby podróży biznesowych dla całego półrocza. Odniesienie lotów firmowych do zwykłych pokazuje, że  kryzysowe cięcia kosztów odbiły się jednak na lotniczych podróżach biznesmenów. W każdym miesiącu pierwszego półrocza 2009 podróże biznesowe stanowiły mniejszy odsetek wszystkich podróży niż w analogicznym okresie 2008 roku. W niektórych miesiącach, różnice były bardzo duże. Przykładowo, w styczniu 2009 zaledwie 14% wszystkich rezerwacji, to rezerwacje biznesowe. W styczniu 2008 ten odsetek wyniósł 29%. W kwietniu i czerwcu było podobnie (odpowiednio 15% i 27% w kwietniu oraz 15% i  26% w czerwcu). Ten spadek można zapewne przypisać skłonności firm do oszczędzania na delegacjach.

Jakie linie?

Cięcia kosztów widać także przy porównaniu odsetka rezerwacji na loty liniami tanimi i regularnymi (rejsowymi). W I kwartale 2008 na tanie linie zdecydowało się 32% biznesmenów. W II kwartale 2008 było to 30%. Tymczasem w I kwartale 2009 rezerwacje  na loty tanimi liniami stanowiły aż 42% wszystkich rezerwacji biznesowych, a w II kwartale – 37%.

W ile osób?

Można zauważyć, firmy szukają oszczędności raczej redukując ogólną liczbę delegacji i korzystając z usług tanich linii, niż zmniejszając liczbę wysyłanych osób. Procentowy rozkład podróży biznesowych pod względem liczby osób w dwóch pierwszych kwartałach 2008 jest podobny do rozkładu w analogicznym okresie 2009 roku. Zawsze zdecydowaną większość (około 60%) stanowią podróże jednej osoby.

Na długo?

Nie widać również żadnych znaczących zmian w długości lotniczych podróży służbowych. Zawsze około jednej czwartej stanowią rezerwacje na przelot w jedną stronę. Trudno ocenić, w jakim stopniu wiąże się to z brakiem zapobiegliwości, a w jakim z niemożnością ustalenia przed wyjazdem terminu powrotu. Podobnie, w każdym z badanych kwartałów, około jedna czwarta wyjazdów służbowych to podróże trwające od 1 do 5 dni (wyłącznie dni robocze). Największy odsetek, zawsze około 30%, stanowią z kolei wyjazdy na 1 do 7 dni, zawierające przynajmniej jeden dzień weekendowy.

W jakie dni?

Generalnie można zauważyć, że zarówno w ubiegłym, jak i w bieżącym roku, polscy biznesmeni najchętniej wyruszali w podróż służbową w poniedziałki, a najrzadziej – 
w soboty. Jeżeli chodzi o powroty, to najrzadziej wybieranymi dniami były wtorek i środa. Najczęściej, podróże służbowe kończyły się w soboty. Warto podkreślić, że wyjazdy 
w delegacje i powroty z podróży służbowych nie są zbyt silnie związane z konkretnymi dniami, a występujące różnice nie są bardzo znaczące.

Wyprzedzenie przy kupnie biletu

Kryzys finansowy i gospodarczy nie wpłynął również na wyprzedzenie, z jakim rezerwowane są bilety. Pod tym względem, sytuacja w 2009 roku nie różni się od sytuacji 
z 2008 roku. Warto zauważyć, że w miesiącach wiosennych (II kwartał), rośnie, w porównaniu z I kwartałem, odsetek rezerwacji dokonywanych z wyprzedzeniem większym niż 4 tygodnie (z kilkunastu procent do około 30%). Zapewne biznesmeni wiedzą, że wiosną  rośnie liczba wyjazdów służbowych i po prostu warto bilet zarezerwować wcześniej.

Dokąd?

Najpopularniejszymi kierunkami podróży biznesowych w II kwartale 2009 były Niemcy (11% rezerwacji), Wielka Brytania (9%) i Włochy (8%). Na czwartym miejscu uplasowały się loty krajowe (7%). Ponieważ przeloty w obrębie Polski stanowią znikomy odsetek wszystkich rezerwacji i nie są dla podróżujących nie-biznesowych alternatywą dla pociągów, autobusów czy samochodów, można stwierdzić, że to głównie biznesmeni korzystają z samolotów na tych krótkich trasach.

Za ile?

Przeciętne ceny biletów firmowych, zarezerwowanych za pośrednictwem eSKY.pl, nie zmieniły się drastycznie. Z pewnością w obszarze cen biletów, firmy nie mogły znaleźć zbyt wielu oszczędności. I tak, przeciętna cena biletu lotniczego tanich linii wystawionego na firmy w I kwartale 2008 wyniosła 446 zł, średnia dla II kwartału 2008 – 479 zł. W I kwartale 2009, firmy płaciły za bilet lotniczy przeciętnie 423 zł, a więc nieco mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W II kwartale 2009 sytuacja była już inna – średnia cena wynosząca 565 zł jest już wyraźnie, choć ciągle nie dramatycznie, wyższa niż  cena w II kwartale 2008. Nieco inaczej ceny kształtowały się w przypadku linii rejsowych (regularnych). I kwartał 2008 to przeciętnie 1186 zł, II kwartał 2008 – 1525 zł. Z kolei w I kwartale 2009, biznesowy bilet kosztował przeciętnie 1411 zł (a więc drożej niż rok wcześniej). W II kwartale 2009 sytuacja uległa zmianie –przeciętny bilet kosztował 1363 zł, czyli mniej niż w II kwartale 2008.

 

Źródło: eSKY.pl