Turystyka 3.0 – innowacje, które ułatwiają podróżowanie

W listopadzie obchodziliśmy Europejski Dzień Turystyki. W zeszłym roku Europejczycy odbyli ponad 530 milionów zagranicznych podróży[1]. Od siedmiu lat liczba ta niezmiennie rośnie, co stanowi ogromne wyzwanie dla całej branży turystycznej: portów lotniczych, przewoźników, agentów turystycznych czy obiektów noclegowych i gastronomicznych. Zwiększony ruch turystyczny to nie tylko zyski, ale też znaczące uciążliwości, o czym coraz boleśniej przekonują się włodarze i mieszkańcy popularnych europejskich destynacji. Głównym celem turystyki 3.0 jest możliwie jak największe ułatwienie procesu podróżowania wykorzystując Internet Rzeczy, sztuczną inteligencję, big data czy komunikację NFC, a prawdziwym wyzwaniem w nadchodzących latach będzie zrównoważony rozwój sektora.

Zakłada się, że do 2025 roku zdecydowana większość mieszkańców Ziemi będzie miała dostęp do Internetu[2]. Smartfony, laptopy, tablety oraz inne urządzenia mobilne już teraz stale towarzyszą turystom i stanowią podstawowe wyposażenie bagażu. Aplikacje mobilne odpowiadają na większość potrzeb użytkowników – w tym zakup biletu lotniczego, rezerwację noclegu, wypożyczenie auta czy zaplanowanie wycieczek lokalnych.

W turystyce gra toczy się o jak najdokładniejsze i jak najszybsze zaadresowanie potrzeb odbiorców. Dzięki nowoczesnym technologiom, ale także możliwościom analitycznym jesteśmy w stanie poznać oczekiwania podróżujących nawet zanim zostaną one przez nich doprecyzowane. Internetowe narzędzia analityczne pozwalają na rozpoznanie zachowań użytkownika i na tej podstawie zbudowanie oferty. Analizując ścieżkę dotarcia użytkownika do serwisu - i mając podobne dane na temat innych użytkowników, którzy przebyli tę samą drogę – można przewidzieć czego będzie on oczekiwał. Pozwala to skrócić czas i pracę do wykonania po stronie użytkownika, bo dostaje on „podpowiedzi” z systemu. Dostawcom z kolei pomaga to obniżyć współczynnik odrzuceń i podnieść konwersję sprzedażową – wyjaśnia Łukasz Neska, Wiceprezes Zarządu, Chief Marketing Officer w Grupie eSky.

Po stronie dostawców wykorzystanie nowych technologii pozwala na zautomatyzowanie wielu czynności, które dotąd musieli wykonywać podróżujący. Dzięki posiadanym bazom danych, agenci turystyczni dokonują odprawy on-line, ułatwiają zmiany w rezerwacjach czy informują o wszelkich niespodziewanych niedogodnościach w połączeniach lotniczych i umożliwiają wygodne oraz szybkie alternatywne loty do miejsca docelowego. Wyrównuje się ruch na lotniskach, a turyści nie są narażeni na długie stanie w kolejkach czy inne stresujące niedogodności. Dzięki telefonom z funkcją NFC (Near Field Communication - Komunikacja Bliskiego Zasięgu), już wkrótce możliwa będzie błyskawiczna odprawa za pomocą czytników bramek lotniczych (2D BCBPs)

Śledzimy uważnie najnowsze rozwiązania i trendy w branży turystycznej, aby zwiększać skuteczność wyszukiwania najatrakcyjniejszych ofert. Obecnie mocno inwestujemy w rozwiązania oparte na machine learning pod kątem zarządzania ofertą produktową. System eSky będzie na bieżąco uczył się, jak dopasować ofertę do klienta. Jest to możliwe zarówno dzięki migracji naszych kluczowych rozwiązań do chmury Google i wykorzystaniu narzędzi, jakie oferuje ta platforma, jak i potężnym możliwościom skalowania naszych rozwiązań. Już teraz przetwarzamy ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym, a dzięki współpracy z globalnymi dystrybutorami danych jak Sabre czy Amadeus, znacząco ułatwiliśmy użytkownikom witryny eSky wyszukiwanie połączeń lotniczych poza Europą. – komentuje Piotr Mynarski, Dyrektor IT w Grupie eSky.

Co istotne, podróżowanie staje się coraz bardziej dostępne również dla osób ze znacznymi niepełnosprawnościami. Szacuje się, że w 2050 co piąta osoba na świecie będzie potrzebowała dodatkowych udogodnień w zakresie podróżowania. W trosce o consumer experience, powstają dedykowane strony internetowe z informacjami o dostępności miejsc turystycznych, przewodniki, infolinie czy pakiety oferujące dodatkowe ubezpieczenie. Dzięki tym działaniom, przyjemności podróżowania mogą doświadczyć osoby z trudnościami w poruszaniu się, niedosłyszące, niewidome i niedowidzące czy potrzebujące przewożenia specjalistycznych leków w bagażu podręcznym.

Choć nowoczesne technologie sprzyjają podróżowaniu nawet do najbardziej odległych zakątków globu, wyzwaniem staje się zwiększony ruch turystyczny. Widać to nie tylko w decyzjach włodarzy popularnych turystycznie miast - którzy wprowadzają ograniczenia w liczbie odwiedzających turystów czy też w dostępie do usług społecznościowych umożliwiających krótkoterminowy najem apartamentów - ale także w okresowych kłopotach przewoźników, którzy z powodu niewystarczającej liczby personelu zmuszeni byli odwoływać część lotów. Kluczem do sukcesu wydaje się być nie tylko dalszy rozwój technologii, ale też zrównoważony rozwój całej branży.

 

[1] Amadeus Insights, 8 listopada 2018

[2] Wystąpienie Jowity Michalskiej z Digital University podczas konferencji „Masters&Robots”, Warszawa, 13-15 listopada 2018.