Menu

Hotele 5-gwiazdkowe

Hotele 5-gwiazdkowe

Hotele 5-gwiazdkowe to obiekty o najwyższym standardzie i szerokiej ofercie usług. W każdym kraju obowiązują oddzielne standardy. Przedstawiony poniżej opis dotyczy hoteli pięciogwiazdkowych w Polsce.

Wyposażenie pokoju, łazienka

Pokój musi posiadać podstawowe wyposażenie – łóżko (jednosobowe 90x200 cm lub dwuosobowe 140x200 cm), szafę lub wnękę garderobianą (min. 3 wieszaki dla każdego gościa), szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, jedno krzesło, fotele wypoczynkowe co najmniej dwa lub kanapa (jeden fotel w pokoju jednoosobowym), stolik, lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne, bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy, bagażnik. 

Uzupełnieniem wyposażenia są wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu lub dywaniki przy każdym łóżku, zasłony, żaluzje lub rolety, szklanki lub inne naczynia do picia dla każdego gościa, woda butelkowana dla każdego gościa, minibar lub lodówka, radio, telewizor, telefon, hotelowe materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik, suszarka do włosów, sejf.

Łazienka powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową oraz w osłonę na wannę lub prysznic, umywalkę z blatem lub półką, wc. Wyposażenie uzupełniające to lustro, gniazdko z osłoną, pojemnik na śmieci oraz zestaw dla każdego gością: mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka lub jednorazowy kubek, waga, telefon w łazience.

Minimalna powierzchnia pokoju w hotelu lub motelu 5-gwiazdkowym:

typ pokoju powierzchnia w metrach kwadratowych
pokój 1-osobowy 14
pokój 2-osobowy 18
apartament salon - 25 + sypialnia z łazienką, część wejściowa z wydzielonym wc

Wyposażenie hotelu

Budynek musi być oświetlony z zewnątrz i mieć wyodrębnione wejście dla gości. Nad wejściem powinna być zamontowana osłona chroniąca przed deszczem lub wejście powinno znajdować się we wnęce. Zamiast tego możliwe jest zainstalowanie drzmi obrotowych lub otwierających się automatycznie. Droga dostaw towarów powinna być wyznaczona w innym miejscu. Nie dotyczy to hoteli znajdujących się w zwartej zabudowie miejskiej. Drogi dla gości i bagażu powinny być oddzielne.

Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. W przypadku hoteli znajdujących się poza zwartą zabudową miejską konieczne jest zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego. Przy hotelach każdej kategorii miejsca na parkingu lub w garażu muszą być strzeżone.

W pokojach oraz w części ogólnodostępnej musi działać klimatyzacja, w całym budynku przez całą dobę dostępna powinna być ciepła i zimna woda, goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i Internetu. W obiektach wyższych niż 1 piętro powinna znajdować się winda. Jeśli w podziemiach znajdują się pomieszczenia dostępne dla gości, np. basen czy garaż, tam również powinna dojeżdżać winda. 

Obsługa gościa

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.

Ponadto goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów, room service czynny jest co najmniej przez 18 godzin na dobę, w hotelach (ale nie w motelach) musi być możliwość zamówienia kwiatów lub działać kwiaciarnia. Dostępne powinny być również usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży, zmiana pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie. 

W hotelu powinna znajdować się restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy. Na terenie hotelu powinny znajdować się również sale konferencyjne, co najmniej dwa rodzaje usług związanych z odnową biologiczną (np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże itp.). Personel hotelu powinien nosić jednolite stroje. 

Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Sprawdź inne kategorie hoteli

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl.

Czy artykuł zawierał poszukiwane przez Ciebie informacje? Tak | Nie
Moim zdaniem ten artykuł:
Dziękujemy za Twoją opinię!