Menu

Słowniczek podróży lotniczych A-Z

Słowniczek podróży lotniczych A-Z

Air side – strefa pasażera, czyli obszar, w którym znajdują się już tylko pasażerowie czekający na wejście do samolotu. W tym miejscu możesz skorzystać z usług kawiarni, restauracji oraz sklepów wolnocłowych. 

Arrivals – przyloty. Lista aktualnych przylotów wyświetlana jest na monitorach informacyjnych, umieszczonych na terenie terminali pasażerskich.  

Bagaż kabinowy – inaczej zwany bagażem podręcznym. Jest to bagaż zabierany na pokład samolotu. Szczegółowe zasady przewozu bagażu, takie jak np. dopuszczalny rozmiar i wagę określają przepisy danego przewoźnika lotniczego.

Bagaż rejestrowany – bagaż podstawowy przewożony w luku bagażowym samolotu.

Baggage drop-off point – punkt nadania bagażu; miejsce, w którym pasażer samodzielnie przekazuje bagaż, który następnie przewożony jest do samolotu. Korzystają z niego przede wszystkim pasażerowie, którzy odprawiają się online lub samodzielnie na lotnisku w tzw. kioskach odprawy.   

Baggage reclaim area – hala, gdzie trafia bagaż rejestrowany po przylocie samolotu. Bagaże są zazwyczaj dostarczane na halę taśmociągiem, z którego pasażerowie bezpośrednio je zabierają. Ze względu na dużą ilość podobnych bagaży, przed zabraniem bagażu warto upewnić się, czy na przywieszce bagażowej są nasze dane.   

Baggage tag  przywieszka bagażowa, na którą wpisuje się swoje dane teleadresowe. Baggage tag to także potwierdzenie nadania bagażu (identyfikator bagażu) drukowane przez linie lotnicze  podczas odprawy biletowo-bagażowej. Takie potwierdzenie zawiera niezbędne informacje na temat lotu – numer lotu, nazwisko pasażera, klasę rezerwacyjną itp. Jeden odcinek potwierdzenia zostaje dołączony do bagażu, drugi otrzymuje pasażer wraz z kartą pokładową. Odcinek dla pasażera należy zachować – stanowi on podstawę do ewentualnej reklamacji w przypadku zgubienia czy uszkodzenia bagażu przez linie lotnicze.          

Boarding – procedura wejścia pasażerów do samolotu.

Boarding time – godzina, o której rozpocznie się procedura wpuszczania pasażerów na pokład samolotu.

Boarding pass, boarding card – karta pokładowa, którą pasażer otrzymuje podczas odprawy biletowo-bagażowej lub podczas odprawy online. Karta uprawnia do przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa i wejście na pokład samolotu.  

Business class, klasa biznes - jedna z czterech klas serwisowych. Jej pasażerowie korzystają z szeregu korzyści; w zależności od linii lotniczych jest to m.in. pierwszeństwo w odprawie na lotnisku, wstęp do salonów lounge, większy limit bagażu, możliwość zmiany dni lub godzin rejsów, a przede wszystkim wyższy standard podróży w samolocie.

Cabin crew  personel linii lotniczych pracujący na pokładzie samolotu (stewardzi i stewardessy).

Czarter, charter – samolot wynajmowany przez biura podróży lub inne firmy w celu przewiezienia swoich klientów do miejsca wypoczynku.   

Check-in – odprawa biletowo-bagażowa. Podczas odprawy pasażer nadaje bagaż rejestrowany oraz otrzymuje kartę pokładową, która uprawnia do przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa i wejścia na pokład samolotu.

Check-in online – samodzielna odprawa dokonywana przez Internet. Niektóre linie wprowadziły obowiązkową odprawę online. Po odprawie online przyjeżdżasz na lotnisko z wydrukowaną kartą pokładową, a do stanowiska check-in udają się jedynie pasażerowie, którzy chcą nadać bagaż rejestrowany. 

Currency exchange – kantor wymiany walut.

Departures – odloty. Lista aktualnych odlotów wyświetlana jest na monitorach informacyjnych, umieszczonych na terenie terminali pasażerskich.   

Departure lounge – hala odlotów. Miejsce, w którym pasażerowie oczekują na wejście do samolotu.

Domestic terminal, terminal krajowy – terminal obsługujący loty wewnątrz danego kraju.

Economy class, klasa ekonomiczna – najtańsza, standardowa klasa rezerwacyjna oferowana przez linie lotnicze.

Electronic ticket (E-ticket)  dokument podróży zazwyczaj w formie wpisu w systemie rezerwacyjnym linii lotniczych zawierającym wszystkie informacje o locie, osobie podróżującej oraz płatności. Pasażer wykupujący lot, otrzymuje na adres mailowy jedynie kopię potwierdzenia biletu elektronicznego wraz z kodem rezerwacji lub numerem biletu. Takie potwierdzenie należy wydrukować i zabrać ze sobą na lotnisko.

First class - pierwsza i najwyższa klasa serwisowa w liniach lotniczych. Pasażerowie tej klasy podróżują w specjalnej strefie w samolocie w najbardziej komfortowych warunkach. 

FFP (Frequent Flyer Program) – program lojalnościowy oferowany przez wiele linii lotniczych. W programach mile przebyte przez pasażera przeliczane są na punkty, które następnie można wymienić na wiele korzyści – bezpłatny bilet, wyższą klasę serwisową, tańsze zakupy w wybranych sklepach, itp.

Flight cancelled – oznacza odwołanie lotu.

Flight delayed – wyrażenie oznacza spóźnienie samolotu.

Gate – dosł. bramka, wyjście z hali odlotów do samolotu. Przejście z bramki do samolotu odbywa się przez rękaw lotniczy lub pasażerowie przewożeni są do samolotu autobusem, a następnie wchodzą na pokład bezpośrednio z płyty lotniska po schodkach dostawianych do drzwi samolotu.   

Hala odlotów – strefa pasażera, miejsce, w którym czekamy na wejście na pokład samolotu. Tutaj możesz skorzystać z usług kawiarni, restauracji, a także oferty sklepów wolnocłowych.

Hala przylotów – miejsce w terminalu, w którym po przylocie odbieramy bagaż.

Hand luggage, cabin baggage  bagaż podręczny, który pasażer zabiera z sobą na pokład samolotu.

Hub lotniczy, węzeł lotniczy – lotnisko, na którym dane linie lotnicze mają swoją bazę operacyjną, i z którego oferują największą liczbę lotów. Stanowi ono także port przesiadkowy dla danych linii.

ICAO (International Civil Aviation Organization) – Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego – reguluje międzynarodowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

IATA (International Air Transport Association) -  Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych – organizacja skupiająca ponad 200 rejsowych linii lotniczych.

Infant - niemowlę, termin określa dziecko w wieku do dwóch lat, które nie posiada prawa do własnego miejsca w samolocie (podróżuje na kolanach rodziców) ani prawa do bagażu.

International terminal, terminal międzynarodowy – część lotniska, z której odbywają się loty do innych krajów.  

Jetlag – dolegliwości takie jak silne zmęczenie, ból głowy, bezsenność, irytacja, które związane są z podróżą lotniczą przez różne strefy czasowe. Są wynikiem zakłócenia naturalnego rytmu dnia i nocy.   

Klasa serwisowa – klasy serwisowe oferowane przez linie lotnicze – zazwyczaj są to: klasa ekonomiczna, ekonomiczna premium, biznes oraz pierwsza. Różnice między klasami dotyczą standardu podróży samolotem i obsługi na lotnisku – pasażerowie wyższych klas (biznes i pierwszej) podróżują w wygodniejszych fotelach, z większą przestrzenią na nogi, mają większy wybór posiłków czy większy limit bagażu, a na lotnisku mogą oczekiwać na lot w specjalnych strefach lounge.   

Kod linii – dwuznakowy lub trzyznakowy kod linii lotniczych nadawany przez organizacje typu IATA lub ICAO. Kod służy do identyfikacji danej linii i jest używany np. na tablicach informacyjnych na lotniskach.

Kontrola bezpieczeństwa – ze względu na bezpieczeństwo w trakcie lotu, przed wejściem na pokład samolotu oddajemy do prześwietlenia nasz bagaż podręczny, zdejmujemy okrycie wierzchnie i poddajemy się kontroli osobistej.

Kontrola dokumentów – polega na sprawdzeniu paszportów przez funkcjonariuszy Straży Granicznej. Obowiązuje ona pasażerów, którzy podróżują do krajów spoza strefy Schengen.

Land side - strefa ogólnodostępna, czyli miejsce, w którym mogą  przebywać zarówno pasażerowie, jak i osoby im towarzyszące. W tym miejscu pasażer nadaje bagaż, odbiera kartę pokładową, żegna lub wita swoich bliskich. W strefie najczęściej znajdują się biura firm świadczących wynajem samochodów, a także sklepy z pamiątkami, kawiarnie oraz restauracje.

Long-haul flights – loty długodystansowe, najczęściej dłuższe niż 6 godzin, często międzykontynentalne.

Lounge – strefa lounge to luksusowe, wygodnie wyposażone salony, gdzie pasażerowie mogą oczekiwać na lot. W zależności od lotniska oraz zakresu świadczonych usług salony nazywane są Business Lounge, Executive Lounge, Traveler Lounge. Dostęp do salonów mają m.in. pasażerowie podróżujący klasą biznes lub pierwszą określonych linii lotniczych czy członkowie programów lojalnościowych. Wiele lotnisk oferuje też odpłatny dostęp do salonów lounge.  

Meeting Point – na lotnisku wyznaczone umowne miejsce spotkań, oznaczone specjalnym znakiem meeting point. Osoby chcące spotkać się na lotnisku mogą go wybrać jako miejsce spotkania.

Nadbagaż – bagaż, który przekracza wyznaczone przez linie lotnicze limity wagi, liczby lub rozmiaru; podlega dodatkowej opłacie. 

Off-line connection - zmiana samolotu podczas podróży, która wymaga również zmiany linii lotniczych.

Online check-in, odprawa online – samodzielna odprawa dokonywana przez pasażera za pośrednictwem Internetu. Podczas takiej odprawy system generuje kartę pokładową, którą należy wydrukować i zabrać ze sobą na lotnisko. 

Overbooking – praktyka stosowana przez linie lotnicze polegająca na sprzedaży większej liczby biletów niż miejsc w samolocie. W sytuacji kiedy wszyscy pasażerowie stawią się na lot, linie lotnicze mogą zaoferować bilet na późniejszy rejs i/lub rekompensatę pieniężną. Decyzja o trybie postępowania w przypadku overbookingu jest podejmowana każdorazowo przez pracownika danej linii lotniczej na lotnisku.

PRM - Passengers with Reduced Mobility - określenie pasażerów niepełnosprawnych, osób o ograniczonej możliwości intelektualnej, ruchowej lub z innymi problemami, które wymagają specjalnej asysty. Najczęściej konieczność asysty należy zgłaszać dzwoniąc do obsługi lotniska na 48 h przed planowanym lotem. 

Rejsowe, regularne linie lotnicze – to tradycyjne linie lotnicze, które w odróżnieniu od tanich linii lotniczych, na wybranych trasach oferują kompleksowe usługi lotnicze takie jak możliwość rezerwacji lotów w wielu klasach rezerwacyjnych, bezpłatne posiłki na pokładzie, bezpłatny przewóz bagażu rejestrowanego, możliwość wystawienia wspólnego biletu dla kilku linii lotniczych itp.  

Registered baggage, bagaż rejestrowany – bagaż główny nadawany do luku samolotowego. Pasażer przekazuje go liniom lotniczym podczas odprawy biletowo-bagażowej lub w specjalnym punkcie nadania bagażu.  

Salon VIP – luksusowo wyposażony salon na lotnisku, gdzie pasażerowie mogą oczekiwać na lot. Często salony VIP posiadają odrębny lub dedykowany punkt kontroli bezpieczeństwa. W salonach takich można organizować spotkania biznesowe; zazwyczaj jest w nich dostęp do Internetu czy sprzętów biurowych. Jest to usługa płatna, wymagająca wcześniejszej rezerwacji.

Security control – to kontrola bezpieczeństwa przeprowadzana na lotnisku po odprawie biletowo-bagażowej, a przed przejściem pasażera do hali odlotów. Kontrola obejmuje prześwietlenie bagażu podręcznego oraz przejście pasażera przez bramki kontroli, a w określonych wypadkach także kontrolę osobistą pasażera.   

Self service check-in (tzw. kiosk) – odprawa na lotnisku, polegająca na samodzielnym wybraniu miejsc w samolocie i wydrukowaniu karty pokładowej za pomocą terminali komputerowych dostępnych na lotnisku.

Shuttle bus – bezpłatny serwis autobusowy na lotnisku. Takie autobusy kursują zazwyczaj pomiędzy terminalami lotniska lub do określonych hoteli znajdujących się w pobliżu lotniska. Niektóre lotniska oferują bezpłatne autobusy do centrum pobliskiego miasta lub do najbliższej stacji metra czy kolejowej.

Strefa Duty-Free – inaczej strefa wolnocłowa, która znajduje się po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa. Przeznaczona jest dla pasażerów podróżujących do krajów spoza Unii Europejskiej. W mieszczących się tam sklepach możesz znaleźć kosmetyki, napoje alkoholowe, słodycze, perfumy i inne artykuły w korzystnych cenach.

Strefa Non Schengen – strefa, w której obowiązuje kontrola graniczna. Oprócz kontroli bezpieczeństwa, podróżujący muszą poddać się kontroli granicznej. 

Strefa Schengen - to obszar, na którym zniesiono kontrole graniczne i pasażer nie przechodzi kontroli paszportowej. Lecąc do kraju strefy Schengen, po odebraniu karty pokładowej, musisz tylko przejść kontrolę bezpieczeństwa.

Tanie linie lotnicze -  nazywane też liniami niskokosztowymi, liniami typu „low-cost” lub „no-frill”, to linie lotnicze, które zazwyczaj oferują tańsze loty niż linie rejsowe. Niższa cena jest efektem cięcia kosztów – linie takie nie oferują darmowych posiłków na pokładzie, darmowego przewozu bagażu rejestrowanego; oferują tylko ekonomiczną klasę serwisową, a wiele usług dodatkowych jest płatnych.  

Terminal pasażerski – część lotniska, która przeznaczona jest do obsługi lotów pasażerskich. Zazwyczaj terminale podzielone są na krajowe i międzynarodowe. Duże lotniska posiadają kilka terminali, które oznaczone są cyfrowo lub literowo.    

Terminal cargo – część lotniska, która służy do obsługi przewozów towarowych. Na terminalu cargo odbywa się załadunek, wyładunek oraz magazynowanie towarów.

Timetable – tablica z rozkładem lotów.

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl.

Czy artykuł zawierał poszukiwane przez Ciebie informacje? Tak | Nie
Moim zdaniem ten artykuł:
Dziękujemy za Twoją opinię!