Menu

Odwołany lub opóźniony lot. Co zrobić?

Odwołany lub opóźniony lot. Co zrobić?

Co robić, kiedy jesteś na lotnisku i czekasz na swój lot, ale okazuje się, że samolot wyleci z opóźnieniem? Albo otrzymujesz informację o odwołaniu twojego lotu. Co w takich sytuacjach może otrzymać podróżująca osoba? Jakie prawa ma pasażer opóźnionego lub odwołanego lotu?

Co robić, kiedy lot jest odwołany

Co robić, kiedy lot został odwołany? Przede wszystkim nie wolno panikować. Linie lotnicze zobowiązane są przepisami do znalezienia dla pasażera połączeń alternatywnych lub zwrócenia całości kosztów biletu lotniczego.

Co przysługuje pasażerowi w przypadku odwołania jego lotu? Oprócz zwrotu pieniędzy za lot lub bezpłatnego biletu na alternatywne połączenie, linie lotnicze muszą zapewnić pasażerowi wyżywienie oraz, jeśli wylot ma odbyć się w kolejnych dniach – nocleg. Uwaga! Przewoźnicy mogą odstąpić od konieczności zapewnienia wyżywienia i noclegu, ale jedynie w sytuacji, kiedy zastrzegą sobie takie prawo w regulaminie. Dlatego warto przed zakupem biletu lotniczego sprawdzić regulamin linii i warunki rezerwacji biletu, mając na uwadze choćby takie ewentualne wydarzenia, jak odwołany lot.

Jak złożyć reklamację za odwołany lot? W przypadku odwołania lotu należy złożyć prośbę o zwrot całkowitych kosztów biletu, jeśli nie zdecydujemy się na alternatywy zaproponowane przez linie lotnicze. Można dokonać tego bezpośrednio u przewoźnika lub, w przypadku zakupienia biletu w eSky, za naszą pomocą. W takiej sytuacji wystarczy poinformować nas o takim fakcie drogą mailową lub telefoniczną. Przewoźnik jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy za odwołany lot w ciągu 7 dni od momentu otrzymania prośby o zwrot.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za odwołany lot? Takie odszkodowanie, zgodnie z przepisami unijnymi, należy się w każdym przypadku odwołania lotu, nawet jeśli przewoźnik zwrócił pieniądze za bilet lub skorzystaliśmy z połączenia alternatywnego. Ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot? W zależności od długości trasy jest to od 250 do 600 euro. Podstawą uzyskania tego odszkodowania jest jednak stawienie się na czas pasażera do odprawy biletowo-bagażowej na lotnisku.

Opóźniony lot. Co robić?

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot? Przy opóźnieniu wynoszącym od 2 do 4 godzin, linie lotnicze są zobowiązane do pokrycia kosztów wyżywienia, noclegu i innych świadczeń. Warunkiem uzyskania pieniędzy jest, podobnie jak w przypadku odwołania lotu, terminowe stawienie się do odprawy bagażowo-biletowej. Opóźnienie wynoszące 5 godzin i więcej powoduje, że pasażer ma prawo wystąpić o zwrot pełnych kosztów biletu oraz o odszkodowanie za opóźniony lot.

Należy pamiętać, że opóźnienie lotu zależy nie od godziny wylotu, ale godziny przylotu na docelowe lotnisko. Odszkodowanie nie przysługuje w sytuacji, kiedy opóźnienie lotu spowodowała siła wyższa, np. ekstremalne warunki pogodowe lub wynika ono z przyczyn niezależnych od przewoźnika, m.in. zamknięcia przestrzeni powietrznej czy strajku.

Co przysługuje za opóźniony lot? W przypadku opóźnienia wynoszącego od 2 do 4 godzin, jest to pokrycie wydatków związanych z wyżywieniem i noclegiem przez przewoźnika. Jeśli wynosi ono ponad 5 godzin, linie są zobowiązane do zwrotu pieniędzy za opóźniony lot, a pasażer może dochodzić odszkodowania.

Jak reklamować opóźniony lot? Należy zgłosić się do linii lotniczej albo zadzwonić na naszą infolinię lub wysłać nam mail (w przypadku wykupienia biletów w serwisach eSky) i podać szczegółowe informacje na temat opóźnionego lotu.

Klienci eSky uzyskują pomoc w uzyskaniu zwrotu pieniędzy

W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu pomagamy naszym klientom uzyskać zwrot kosztów biletu oraz odszkodowanie. Aby było to możliwe należy niezwłocznie zgłosić nam ten fakt telefonicznie lub mailowo.

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl.

Czy artykuł zawierał poszukiwane przez Ciebie informacje? Tak | Nie
Moim zdaniem ten artykuł:
Dziękujemy za Twoją opinię!