Od lat serwis eSky gromadzi opinie podróżnych na temat lotnisk zlokalizowanych na całym świecie. Uwagi, spostrzeżenia, wrażenia z podróży, którymi dzielą się nasi klienci są nieocenionym źródłem informacji dla innych podróżnych planujących podróż lotniczą. eSky udało się już zgromadzić kilka tysięcy opinii, co stanowi największą w Polsce bazę opinii na temat polskich i zagranicznych portów lotniczych.
Każda opinia oprócz luźniej wypowiedzi oceniającego na temat danego obiektu zawiera również system punktacji, gdzie podróżni w skali od 1 do 6 mogą ocenić lotnisko pod względem lokalizacji, oznakowania, usług, odprawy biletowo-bagażowej, komfortu poczekalni, parkingu oraz bazy hotelowej.
Co można oceniać?
Lokalizacja – tutaj podróżni oceniają, czy lotnisko jest dogodnie zlokalizowane względem centrum miasta; jaki jest dojazd na lotnisko - czy istnieją środki transportu publicznego umożliwiające dostanie się na lotnisko; czy lotnisko jest dogodnie położone względem autostrad czy innych dróg dojazdowych.
Oznakowanie – odpowiedni system oznakowania jest bardzo ważnym elementem, wpływającym na orientację pasażerów na lotnisku. Dobry system oznakowania umożliwia pasażerom bezproblemowe poruszanie się na terenie terminalu, odnalezienie odpowiednich punktów odprawy, bramek czy swobodne przemieszczanie się między terminalami.
Usługi – tutaj podróżni oceniają zakres oraz poziom usług oferowanych na lotnisku – np. dostępność kawiarni, restauracji, sklepów, dostęp do Internetu, wypożyczalni samochodu, udogodnienia dla pasażerów takie jak schowki na bagaż, pokoje dla dzieci, punkty medyczne, informacja lotniskowa itp.
Odprawa – ocena odprawy biletowo-bagażowej. Czy są długie kolejki, czy sprawnie się odbywa, itp.
Komfort poczekalni – tu pasażerowie oceniają komfort poczekalni, czy są wystarczająco duże, i zapewniają pasażerom wygodne warunki do oczekiwania na lot.
Parking – dostępność parkingów to ważna kwestia dla osób przybywających na lotnisko samochodem. W ocenie istotne są takie elementy jak dostępność miejsc, możliwość wcześniejszej rezerwacji, odległość od terminali, koszty postoju itp.
Baza hotelowa – dla wielu podróżnych korzystających z lotnisk istotnym aspektem jest dostępność hoteli na lotnisku lub w pobliżu lotniska oraz jakość i zakres świadczonych przez nich usług.
Jako że nie każdy podróżny korzysta z parkingów lub hoteli na lotnisku, ocena dwóch ostatnich kategorii nie jest obowiązkowa.
Jak dodać opinię o lotnisku?
Każda osoba, która zarezerwowała bilet lotniczy w eSky po powrocie otrzymuje od nas maila z prośbą o dodanie opinii o lotnisku przylotu. W mailu znajduje się link do portu lotniczego. Po jego kliknięciu następuje przekierowanie na stronę, gdzie można dodać opinię o lotnisku przylotu. Po dodaniu pierwszej opinii, system prosi kolejno o dodanie opinii o lotnisku wylotu.
eSky nie wymaga od podróżnych rejestrowanie się na stronie. Wystarczy skorzystać z wyżej opisanych sposobów, by dodać swój komentarz.
Dodanie opinii trwa zaledwie kilka minut, ale oczywiście, każdy kto ma ochotę może spędzić znacznie więcej czasu na wyrażenie swojego zdania na temat lotniska – w polu „Treść opinii” można rozpisać się do woli. Im bardziej wyczerpująca opinia, tym cenniejsza dla innych podróżnych. Dodana opinia pojawia się natychmiast na stronie danego lotniska. Po dodaniu opinii, można ją zobaczyć, klikając link „Zobacz swoją opinię”.
System punktowania opinii o lotniskach
Wszystkie dodane na stronie opinie składają się na końcową ocenę lotniska. Każda kategoria oceniania jest w skali od 1 do 6, gdzie 1 to najniższa ocena, a 6 najwyższa. System automatycznie podlicza średnią każdej opinii, i na tej podstawie tworzona jest średnia ocena danego lotniska.
Ponadto każdy użytkownik dodając komentarz, ocenia, czy poleciłby go znajomym. System automatycznie podlicza liczbę poleceń, a następnie ukazuje procent osób, które zarekomendowałyby lotnisko innym podróżnym.