Menu

Typy biletów i formy dostawy

Typy biletów i formy dostawy

W europejskim systemie rezerwacji biletów kolejowych można spotkać się z trzema typami biletów.

Bilet z rezerwacją

To bilet ważny na przejazd na danej trasie w danym dniu. Taki bilet zawsze zawiera numer pociągu, czas odjazdu, numer wagonu oraz siedzenia. Taki bilet nie może zostać użyty na podróż innym pociągiem – nawet na tej samej trasie.

Bilety z rezerwacją wysyłane są do klienta w formie elektronicznej jako jeden dokument lub jako dwa dokumenty. Jeden dokument obowiązuje w takich pociągach jak np. TGV, Eurostar, czy Thalys.  Dwa dokumenty, a więc bilet kolejowy oraz odrębna rezerwacja dotyczy np. pociągów ekspresowych w Polsce.

Bilet otwarty

To bilet, który kupowany jest na daną trasę, ale bez określenia godziny odjazdu pociągu. Pasażer może wybrać dowolny pociąg na danej trasie, pod warunkiem, że nie jest w nim wymagana rezerwacja. Taki bilet nie zawiera numeru siedzenia – podróżny sam wybiera swój fotel w wykupionej klasie rezerwacyjnej.

Mieszane bilety

Istnieje możliwość, że na danej trasie podróżny będzie musiał skorzystać z dwóch, a nawet trzech typów biletu. Np. podróżując z Lyonu do Londynu, na trasie Lyon-Paryż pasażer będzie musiał posłużyć się biletem TOD na kolej TGV, zaś z Paryża do Londynu wydrukowanym biletem elektronicznym obowiązującym w pociągu Eurostar.

Formy dostawy

Bilet elektroniczny

To bilet wysyłany do klienta na podany podczas rezerwacji adres mailowy. Taki bilet należy wydrukować i zabrać ze sobą w podróż. Bilet może być wydrukowany w kolorze lub w wersji czarno-białej. W chwili obecnej nie są uznawane bilety wyświetlane na ekranach laptopów czy telefonów.

Bilet papierowy

Nieliczni przewoźnicy wymagają od podróżnych posiadania tradycyjnego biletu papierowego. W takiej sytuacji bilet wysyłany jest do klienta kurierem na podany podczas rezerwacji adres pocztowy.

Bilet drukowany na stacji

Tzw. TOD (ticket on departure) to bilet drukowany w automatach na stacjach kolejowych. Podczas rezerwacji online klient otrzymuje na adres mailowy numer rezerwacji wraz z dokładną instrukcją, jak wydrukować bilet na stacji kolejowej.

Numer należy zapisać i zabrać ze sobą na stację – na jego podstawie automat drukuje bilet papierowy. Takie bilety są dostępne np. dla pociągów Eurostar lub TGV, obecnie tylko we Francji, choć liczba stacji z automatami rośnie – niedługo będą one dostępne w innych krajach. Bilet TOD należy wydrukować minimum 30 min przed podróżą.

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl.

Czy artykuł zawierał poszukiwane przez Ciebie informacje? Tak | Nie
Moim zdaniem ten artykuł:
Dziękujemy za Twoją opinię!