Menu

Odprawa online: Na czym polega?

Odprawa online: Na czym polega?

Odprawa online to odprawa dokonywana przez internet. Alternatywą jest odprawa na lotnisku.

Uwaga!
W przypadku zakupu biletów popularnych linii lotniczych Ryanair, Wizz Air lub EasyJet warto zawsze skorzystać z odprawy online, gdyż odprawa na lotnisku wiąże się z dodatkowymi opłatami. 

Co to jest odprawa i dlaczego należy jej dokonać?

Każdy pasażer, aby zająć miejsce w samolocie, musi posiadać kartę pokładową (sam bilet nie uprawnia do wejścia na pokład!), która jest generowana podczas odprawy. Istnieją dwie możliwości jej przeprowadzenia:

  • online – za pomocą formularza internetowego, wówczas należy wprowadzić wymagane dane, a po wygenerowaniu karty pokładowej, wydrukować ją i zabrać ze sobą na lotnisko (o szczegółach odprawy online przeczytasz w dalszej części tego artykułu)
  • na lotnisku – przy stanowisku odprawy biletowo-bagażowej linii lotniczej lub stanowisku do samodzielnej odprawy (automacie) – wówczas karta pokładowa drukowana jest przez pracownika linii lotniczej lub przez automat (więcej dowiesz się z artykułu o odprawie na lotnisku).

Na każdego pasażera przypada jedna karta pokładowa wypełniona danymi, których zakres jest określany przez linię lotniczą. W dodatku wymagane dane mogą różnić się w zależności od trasy, co jest związane z obowiązkiem wizowym ustalanym przez kraj przylotu. Zazwyczaj w trakcie odprawy należy podać imię, nazwisko oraz rodzaj, numer i serię dokumentu podróżnego (dowód osobisty, paszport), a także dane dodatkowe, jak np. kraj i data jego wydania oraz data ważności.

Jest to o tyle istotne, że zgodność danych na kartach pokładowych i w dokumentach sprawdzana jest w trakcie kontroli bezpieczeństwa. W przypadku niezgodności wspomnianych danych, pasażer zostanie zawrócony w trakcie kontroli. Ponadto, w trakcie odprawy standardowo przydzielane są miejsca w samolocie – ta informacja zawarta jest na wygenerowanej karcie pokładowej.

Czy podanie danych w trakcie odprawy jest konieczne? Tak. Podczas zakładania rezerwacji biletu lotniczego wymagane jest podanie imion i nazwisk pasażerów, dat urodzenia oraz danych kontaktowych. W karcie pokładowej zawarte są znacznie bardziej szczegółowe informacje, co wynika z obowiązujących wymogów bezpieczeństwa.

W dodatku, w okresie między zakupem biletu a samym lotem zmianie mogą ulec wymagane dane (np. może się skończyć ważność paszportu i wystawiony zostanie nowy dokument z inną serią oraz numerem). Dlatego też odprawa przeprowadzana jest albo przed samym wylotem albo w przypadku opcji online uruchamiana na kilka dni przed startem samolotu.

Uwaga! Każdy pasażer powinien posiadać swoją kartę pokładową, wypełnioną wymaganymi danymi oraz dokument tożsamości, który potwierdzi ich zgodność ze stanem faktycznym.

Klienci eSky odprawiają się łatwiej

eSky umożliwia swoim klientom, którzy dokonali zakupu biletów linii Ryanair, Wizz Air lub EasyJet dokonanie odprawy online za pośrednictwem swojego serwisu. Czynność taką można wykonać po otrzymaniu biletu lotniczego, w okresie od 30 dni (jeśli zarezerwowaliśmy miejsce) lub od 48 godzin (w przypadku braku rezerwacji miejsca) do 3 godzin przed planowanym wylotem w przypadku linii Wizz Air, a w Ryanair od 2 dni do 2 godzin przed wylotem (w przypadku wykupienia rezerwacji miejsc - od 60 dni przed wylotem). Linia easyJet udostępnia odprawę online od 30 dni do 2 godzin przed wylotem.

Pozostałe linie, które udostępniają odprawę online:

  • Air Baltic - od 5 dni przed wylotem do zamknięcia odprawy osobistej na lotnisku.
  • Alitalia (dotyczy tylko tartfy Light!) - od 24 do 2 godzin przed wylotem.
  • Ukraine International Airlines - od 48 godzin (za wyjątkiem lotów z Amsterdamu i na trasie Kijów - Bruksela oraz lotów czarterowych - od 24 godzin, lotów z Brukseli, Genewy i Zurychu - od 18 godzin przed wylotem) do 1 godziny przed wylotem (za wyjątkiem lotów z Tel Awiwu i Zaporoża - wówczas odprawa jest zamykana na 3 godziny przed wylotem). Odprawa online na trasie Kijów - Ryga i Ryga - Kijów jest płatna, na pozostałych bezpłatna. Od pasażerów wszystkich lotów liniami UIA poza pasażerami lotów międzykontynentalnych i lotów z Kłajpedy pobierana jest dodatkowa opłata za odprawienie się na lotnisku!
  • AirAsia (nie dotyczy tylko lotów z i do Stanów Zjednoczonych) - od 14 dni do 4 godzin przed wylotem (w przypadku AirAsia X) lub do 1 godziny przed wylotem (AirAsia).
  • Air Serbia - od 36 godzin do 1 godziny przed wylotem.
  • Spirit Airlines - od 24 godzin do 1 godziny przed wylotem.
  • Jet2.com - od 28 dni do 5 godzin przed odlotem.
  • El Al. - od 24 godzin do 3 godzin przed odlotem.

W przypadkach niewymienionych wyżej odprawa odbywa się w standardowy sposób na lotnisku - po udaniu się do stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (najpóźniej na 2 godziny przed wylotem), pasażerowie bez opłat otrzymają karty pokładowe.

  • Nowy Jork (NY)
    Wylot z Warszawy
    od 1741 PLN

Jak wygląda proces odprawy online?

Klienci eSky, w zależności od tego, czy wykupili dodatkową usługę, mogą odprawić się na dwa sposoby.

Kiedy mogą odprawić się klienci z wykupioną usługą Odprawa online

W przypadku wykupienia dodatkowej usługi Odprawa online (jest to możliwe w trakcie zakładania rezerwacji biletu lotniczego na naszej stronie), pasażer w mailu z biletem elektronicznym otrzyma link do formularza odprawy. Dzięki niemu można podać wszystkie dane niezbędne do odprawienia się zanim linia lotnicza uruchomi po swojej stronie odprawę online (zazwyczaj następuje to na 2-4 dni przed godziną wylotu). Nasi konsultanci w momencie uruchomienia odprawy przez linię sfinalizują ten proces w imieniu pasażera lub cały proces zostanie przeprowadzony automatycznie. Karty pokładowe do wydrukowania prześlemy na mail wskazany w rezerwacji nie wcześniej niż 48 godzin i nie później niż 8 godzin przed planowaną godziną wylotu.

Uwaga! Usługa przeprowadzenia odprawy online przez eSky jest dostępna dla lotów, które są obsługiwane przez niektóre popularne linie lotnicze. Można ją dodać do koszyka w trakcie dokonywania rezerwacji biletu lotniczego.

Kiedy prześlemy karty pokładowe?

  • Wizz Air – karta zostanie przesłana mailowo od 48 do 8 godzin przed wylotem,
  • Ryanair – karta zostanie przesłana mailowo od 48 do 8 godzin przed wylotem,
  • easyJet – karta zostanie przesłana na maila od 48 godzin do 8 godzin przed wylotem lub wydana na lotnisku (poinformujemy o tym mailowo),
  • Blue Air – karta zostanie przesłana mailowo od 48 do 8 godzin przed wylotem.

Kiedy mogą odprawić się klienci bez wykupionej usługi Odprawa online

Jeśli pasażer nie wykupił wspomnianej usługi, to w mailu z biletem elektronicznym otrzyma jedynie powiadomienie o terminie wysyłki kolejnego maila - z linkiem do formularza odprawy. Mail ten wysyłany jest w momencie uruchomienia odprawy przez daną linię (np. w przypadku linii Ryanair - na 48 godzin przed datą wylotu). W tym przypadku po otrzymaniu linku do formularza, należy uzupełnić wymagane dane, a po wygenerowaniu karty pokładowej (zostanie przesłana na wskazany mail), wydrukować ją i zabrać na lotnisko.

Czy kartę pokładową należy wydrukować?

Tak, ze względu na wymagania linii lotniczych wygenerowaną kartę pokładową należy wydrukować. Można to zrobić od razu po otrzymaniu maila lub zapisać w pamięci przenośnej (pendrive, smartfon, dysk przenośny itp.) i wydrukować w późniejszym terminie, ale koniecznie przed podejściem do odprawy bagażowej i kontroli paszportowej lub bezpieczeństwa na lotnisku! Wydrukowaną kartę należy mieć przy sobie na lotnisku wraz z dokumentem tożsamości użytym do odprawy. Jej brak skutkuje koniecznością zapłacenia wysokiej opłaty karnej, a w skrajnych przypadkach nawet odmową wpuszczenia na pokład samolotu.

Nie mogę się odprawić. Co zrobić?

  • Sprawdź, czy na Twój adres mailowy nie został wysłany nowy rozkład lotu i nowy link do odprawy.
  • Jeśli rezerwacja dotyczy większej grupy, odprawiaj nie więcej niż kilkoro pasażerów jednocześnie. Jeśli będzie ich zbyt dużo, podczas wpisywania danych z dokumentów może skończyć się czas trwania sesji. Ma to związek z bezpieczeństwem Twoich danych.

  • Bangkok
    Wylot z Pragi
    od 1484 PLN
    Bangkok
    Wylot z Warszawy
    od 1746 PLN

Zmiana po odprawie

Po odprawieniu się online linie lotnicze Ryanair, Wizz Air, Easy Jet umożliwiają zmianę daty lotu lub nazwiska pasażera. Koszt tzw. otwarcia biletu wynosi 15 EUR/15 GBP za pasażera za lot. Po otwarciu biletu pasażerowie mogą dokonać zmian zgodnie z regulaminem linii lotniczej i ewentualnymi opłatami. Istnieją ograniczenia dotyczące czasu, w którym takiej zmiany można dokonać. 

Uwaga!
Pasażerów podróżujących z bagażem rejestrowanym odprawa online nie zwalnia z obowiązku stawienia się do standardowej odprawy bagażowej na lotnisku.


Pamiętaj!

  • Po dokonaniu odprawy online zmiany w bilecie są już niemożliwe (za wyjątkiem linii lotniczych Ryanair, Wizz Air, Easy Jet).
  • Pasażerowie muszą posiadać wydruk kart pokładowych na lotnisku.
  • Karty pokładowe mogą być wydrukowane w czerni.
  • Każda karta pokładowa musi być wydrukowana na osobnej kartce, tak żeby jedna strona kartki pozostała niezadrukowana.
  • Pasażerowie muszą mieć ze sobą na lotnisku dokumenty tożsamości użyte do odprawy online.

To może Cię zainteresować:

Zobacz również:

Jak spakować bagaż podręczny do samolotu? Jedzenie w bagażu podręcznym w samolocie Tanie loty

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl.

Zainteresował Cię artykuł, ale potrzebujesz więcej informacji?
Dziękujemy za pomoc

Twoja opinia pomoże name tworzyć lepsze i bardziej dopasowane artykuły.

Chwilowo nie mogliśmy przesłać Twoich sugestii

Wyślij ponownie lub spróbuj później.