
Linie lotnicze ponoszą pełną odpowiedzialność za uszkodzenie, zniszczenie lub utratę bagażu podczas transportu. Fakt uszkodzenia lub utraty bagażu należy zgłosić bezpośrednio po przylocie na lotnisku w punkcie obsługi danej linii lotniczej.
Zagubiony bagaż
- jeśli od momentu zgubienia bagażu upłynęło kilka lub więcej dni, skontaktuj się bezpośrednio z biurem rzeczy znalezionych na lotnisku docelowym, bądź w Twoim miejscu zamieszkania,
- zgłaszając fakt zagubienia bagażu na lotnisku lub w samolocie, możesz zostać poproszony/a o podanie następujących danych: imienia i nazwiska, adresu stałego zamieszkania, numeru telefonu, adresu mailowego, a także daty i miejsca zagubienia danej rzeczy, numeru lotu oraz dokładnego opisu zagubionego przedmiotu. Na podstawie Twoich danych sporządzony zostanie protokół szkody,
- jeśli po okresie ustalonym przez linie (ok. 21 dni) bagaż nie zostanie odnaleziony, przewoźnik ponosi pełną odpowiedzialność za jego utratę.
Zniszczenie lub utrata bagażu przez linie lotnicze
- podczas transportu bagaż znajduje się pod opieką przewoźnika i ponosi on za niego odpowiedzialność. Kwestię odpowiedzialności i uszkodzenia bagażu regulują odpowiednie przepisy Konwencji Montrealskiej,
- jeśli stwierdzisz utratę lub uszkodzenie bagażu, zgłoś taki fakt od razu po przybyciu na lotnisko docelowe w najbliższym biurze linii lotniczych lub u agenta reprezentującego linie,
- zgłoszenie można przesłać do 7 dni, a w przypadku całkowitej utraty bagażu - do 2 lat. Liczy się data stempla pocztowego,
- o zwrot kosztów poniesionych w związku z zakupami zastępczymi przy opóźnieniu dostarczenia bagażu można wystąpić do 21 dni po odebraniu bagażu,
- maksymalna kwota odszkodowania za utratę lub uszkodzenie bagażu wynosi 1000 SDR (specjalne prawa ciągnienia - międzynarodowa waluta bezgotówkowa), która to kwota odpowiada około 1100 EUR,
- linie lotnicze często zastrzegają, że kwoty rekompensaty mogą być mniejsze niż powyższa, jeśli bagaż był źle zapakowany lub jeśli zawierał przedmioty niedozwolone na pokładzie,
- linie lotnicze zwykle też zastrzegają sobie brak odpowiedzialności za uszkodzenie lub utratę przedmiotów o dużej wartości, jeśli nie zostały odpowiednio zgłoszone,
- najlepszym sposobem na zabezpieczenie się przed stratami wynikającymi z uszkodzenia lub zagubienia bagażu przez linie lotnicze jest wykupienie odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej.