
Turbulencje to burzliwe ruchy mas powietrza. Podczas turbulencji samolot zaczyna drgać, lekko opadać, lub trząść się - nie należy się jednak obawiać tych zjawisk, gdyż w znacznej większości przypadków nie stanowią one żadnego zagrożenia. Turbulencji nie należy się obawiać – w łagodnej formie zdarzają się praktycznie na każdym przelocie i jest to zupełnie normalne zjawisko.
Co powoduje turbulencje w samolocie?
Masy powietrza
Turbulencje powstają wszędzie tam, gdzie ruch mas powietrza ulega nagłemu zakłóceniu. Najczęściej zjawisko to występuje w miejscach zetknięcia prądów powietrza o różnych kierunkach i/lub prędkościach. Najczęstszą przyczyną powstawania turbulencji jest występowanie prądów konwekcyjnych – są to masy powietrza, które ogrzane przez słońce wznoszą się, formując chmury. Samolot przelatujący przez chmury, zwłaszcza na niskich pułapach, może natrafić na takie turbulencje.
Uskoki wiatru
Inną przyczyną powstawania turbulencji są tzw. uskoki wiatru – mające miejsce tam, gdzie wiatr nagle zmienia kierunek i/ lub prędkość. Są spotykane często na dużych wysokościach w miejscach spotkania dwóch frontów pogodowych. Kolejną przyczyną powstawania turbulencji mogą być przeszkody geograficzne. Uskoki wiatru pojawiają się często w okolicach masywów górskich lub na granicy lądu i morza. Turbulencje powstają też często w czasie burz i bezpośrednio za samolotem (generuje je sama maszyna).
CAT
Najgroźniejszym typem turbulencji jest tzw. CAT – Clear Air Turbulence, czyli turbulencja w przejrzystym powietrzu, trudna do wypatrzenia i wykrycia. Współczesna technologia lotnicza (radary pogodowe w samolotach i na lotniskach) pozwala skutecznie omijać miejsca występowania anomalii pogodowych, w tym turbulencji.
Pamiętaj!
Aby ustrzec się przed jakimkolwiek negatywnym skutkiem wejścia samolotu w strefę turbulencji, wystarczy mieć zapięte pasy przez cały czas trwania lotu.